Weblog Uitvaartverzorging Piëta

Uitvaart en nazorg op maat, met liefde en aandacht…

Wat gebeurt er met een lichaam na de dood?

Posted by Marianne Doornbos op 21 september 2007

Moeten de botten gebroken worden om de overledene in de kist te leggen? Groeien haren en nagels nog door na overlijden? Wordt het lichaam na een begrafenis door de wormen opgegeten? Veel mensen weten niet precies wat er met een lichaam gebeurt na de dood. Dit veroorzaakt ook vaak angst. De angst kan voor een deel worden weggenomen als u precies weet wat er gebeurt.

Als het hart stilstaat, wordt het bloed niet meer rondgepompt. Het bloed zakt dan, als gevolg van de zwaartekracht, naar de laagst gelegen lichaamsdelen, dit zijn het achterhoofd, de rug en de billen. Sommige plekken waar het bloed zich verzamelt kleuren paars. Deze vlekken noemen we lijkvlekken. Doordat het bloed wegzakt, wordt het gezicht bleek.

Het lichaam begint af te koelen en de spieren beginnen te verstijven. Dit gebeurt soms direct, maar meestal na één tot twee uur. Na zes tot acht uur zijn alle spieren verstijfd, wat lijkstijfheid wordt genoemd. Dit kan lastig zijn bij de verzorging, maar de stijfheid kan worden verminderd door de spieren te forceren. Omdat het forceren “knakkende” geluiden kan veroorzaken, is waarschijnlijk de fabel ontstaan dat de botten gebroken worden. Dat gebeurt echter nooit! Omstreeks de derde dag na het overlijden verdwijnt de lijkstijfheid weer.

Door vochtverlies droogt de huid in. De huid trekt zich een beetje terug. Hierdoor is de haargroei op het gezicht goed te zien en lijkt het of de haren gegroeid zijn. Ook de vingers drogen uit, waardoor het lijkt of de nagels langer zijn geworden. Dit lijkt alleen maar zo! Na het overlijden stoppen alle lichaamsfuncties en groeit er dus ook niets meer.

Als de overledene begraven wordt, duurt het, afhankelijk van de omstandigheden, ongeveer 10 jaar voordat het lichaam ontbonden is. Het lichaam wordt niet opgegeten door de wormen. Een overledene moet minstens 50 centimeter diep worden begraven en dat is te diep voor wormen om in leven te blijven. Bovendien zijn wormen geen vleeseters. Maar wat gebeurt er dan wel? Het lichaam ruimt zichzelf als het ware op. Door de zuurstof in de grond en de bacteriën die in het lichaam aanwezig zijn, wordt het weefsel van alle organen vernietigd, worden de lichaamscellen afgebroken en laat de huid los. Daarna wordt het vet verteerd. Wat uiteindelijk overblijft zijn de schedel en de botten en wat stof (wat lijkt op het stof dat uit een rijpe paddestoel komt). Tot stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren…………het dode lichaam is opgenomen door de aarde.

8 Reacties to “Wat gebeurt er met een lichaam na de dood?”

  1. diana said

    moet zeggen ben nu wel niet meer zo bang.
    wilde mezelf al laten cremeren omdat ik bang was om op gegeten te worden.
    Denk nu toch wel dat het mooier is begraven te worden

  2. C said

    Dank je wel voor deze duidelijke uitleg. Ik heb vandaag mijn hond begraven en weet nu dat hij een vredige ‘verlating’ tegemoet gaat.

  3. Sjaak said

    Was ook “bang” dat ik werd opgegeten door wormen. Mijn vrouw heeft het nu voor het zeggen voor me, dus….begrafenis.

  4. raymond said

    mijn allerbeste vriend die mij in huis nam na mijn scheiding is overleden wij waren meer dan alleen vrienden we waren bloedverwanten zo voelde het aan we waren er voor elkaar door dik en dun deelde veel samen zijn dood doet mij erg veel pijn is nu 3 dagen geleden dat ik hem vond in de woonkamer op de leeftijd van 62 heeft hij mij verlaten ik heb erg veel verdriet en kan hem maar niet vergeten. ik heb soms het gevoel dat hij in mijn buurt is ,is dat vreemd of weet iemand mij wat te vertellen wat het is gr raymond.

    • Beste Raymond,
      Ik vind het niet vreemd. We weten nog steeds niet wat er gebeurt na de dood. Er zijn veel theorieën over en één daarvan is dat ons lichaam wel sterft, maar onze geest (of energie) niet. Dat zou je dan kunnen voelen na iemands overlijden. Hoe dan ook, als iemand van wie je houdt overlijdt, blijft deze persoon in je hart en in je gedachten altijd bij je. Zoals zo mooi verwoord in de tekst van Bram Vermeulen: Dood ben ik pas als jij me bent vergeten.

  5. jarina said

    je ziel gaat naar de hemel dus daar zie je andere mensen die gestorven zijn

Geef een reactie

 
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

